Historian Ystäväin Liiton kartanokierros 29.6.2024

30.6.2024

Historian Ystäväin Liitto vietti kesäisen lauantaipäivän kartanoretkellä Itä-Uudellamaalla. Aamu valkeni Helsingissä sateisena, mutta retkiryhmämme ehti juuri nousta bussiin kovimman sadekuuron iskiessä.

Ensimmäinen etappimme oli Malmgårdin kartano, joka sijaitsee Loviisassa. Bussimatkaa varten oli pieni historiavisa, jonka kysymykset liikkuivat päivän teemojen ympärillä, ja sen lisäksi toiminnanjohtaja Pekonen piti ryhmälle lyhyen puheenvuoron 1600-luvun Creutzeista. Puheenvuorossaan Pekonen keskittyi etenkin Lorentz Creutziin ja Ernst Johan Creutziin.

Malmgårdia lähestyessämme saimme ihastella pelloilla laiduntavia Highland cattle -lehmiä sekä kaunista vihreää miljöötä, joka levittäytyi suoraan eteemme. Saderintama oli onneksi jäänyt kauas Helsinkiin.

Perille päästyämme meille selvisi, että kreivi Johan Creutzille oli tullut este, joten opastuksen tuli pitämään meille kartanon nykyinen isäntä kreivi Henrik Creutz. Kuuntelimme ensin linnan pihalla Malmgårdin luomuviljelystä ja Creutzien viljelemistä kiehtovista muinaisvehnälajikkeista, kuten emmervehnästä ja yksijyvävehnästä. Saimme samalla kuulla Malmgårdin panimon synnystä.

Itse Malmgårdin linna oli kerrassaan upea. Esillä oli toinen toistaan hienompia taideteoksia, esineitä ja tekstiilejä. Oli erittäin kiinnostavaa kuulla niiden historiasta ja siitä, miten ne olivat päätyneet suvulle. Monien suosikkihuone oli Creutzien kirjasto, jonka hyllyt olivat täynnä historiallisia opuksia. Kreivi kertoi meille myös kartanon kiehtovista asiakirjoista ja esitteli 1800-luvulta peräisin olevaa listaa kaikista työntekijöistä, jotka olivat olleet rakentamassa Malmgårdin päärakennusta.

Kreivi Henrik Creutz kertomassa salongin seinällä komeilevasta R. W. Ekmanin maalauksesta, joka myöhemmin päätyi freskoksi Turun tuomiokirkkoon.

Historian ystäviä ilahdutti myös se, että erään huoneen pöydällä lepäsi FT, historiantutkija Sakari Siltalan Korkea peli -kirja, jonka Historian Ystäväin Liitto palkitsi vuoden alussa Suomalaisilla historiapäivillä Vuoden 2023 Historiateos -palkinnolla.

Opastetun kierroksen jälkeen kävimme kaikki tutustumassa kartanopuotiin, jossa myytiin Malmgårdin panimo- sekä luomuviljelytuotteita.

Malmgårdin kartanopuodilta löytyy myös verkkokauppa, jos retkellä ostetut tuotteet hupenevat: https://kauppa.malmgard.fi

Malmgårdista suuntasimme seuraavaksi Porvoon keskustaan, jossa söimme lounaan Bistro Gustafissa. Ravintola tarjoili seurueellemme pääruoiksi kananpoikaa Marengo ja pinaatti-porkkanaohukaisia. Jälkiruoaksi nautimme kahvia sekä herkullista vaniljajäätelöä mansikoiden kera.

Maittavasta lounaasta virkistäytyneenä jatkoimme bussilla matkaamme kohti Stensbölen kartanoa. Stensbölen kartano lahjoitettiin vuonna 1990 Svenska litteratursällskapet i Finlandille, joka huolehtii kartanosta ja säilyttää sen juuri sellaisena kuin se oli vielä kartanonrouva Gunvor Wallensköld-Rotkirchin asuessa siellä. Kaiken kaikkiaan oli kiehtovaa kuulla Stensbölen vaiherikkaasta historiasta ja siellä asuneesta suvusta. Stensbölen kartano ja sen piha ovat yksityisaluetta eivätkä ole avoinna vierailijoille samalla tavalla kuin muut kartanot. SLS:ltä voi kuitenkin pyytää mahdollisuutta yksityiselle ryhmävierailulle, kuten Historian Ystäväin Liitto teki.

Loistavan opastuksen ja kierroksen jälkeen käyskentelimme vielä hetken kartanon pihalla ennen kuin lähdimme bussilla takaisin Helsinkiin. Stensbölen oppaan toiveesta emme julkaise sieltä ottamiamme kuvia tänne. Sen sijaan jaamme Museoviraston kokoelmasta kuvia kartanosta.

Sundström, Eric. Stensbölen Kartanon Päärakennus Puutarhan Puolelta. 1933. Museovirasto.

Stensbölen Kartanon Puutarha Ja Silta. Museovirasto.

Historian Ystäväin Liitto kiittää eilistä ryhmää erittäin mukavasta retkipäivästä!

Syksyllä on vielä tulossa historiallinen linnamatka Ruotsiin, joten kannattaa ehdottomasti seurata elokuussa meidän sähköpostilistaamme.